Rabu, 10 April 2019

Kenapa duit Malaysia dijual berpuluh ribu Ringgit?

Kenapa duit syiling Malaysia boleh dijual sehingga berpuluh ribu Ringgit didalam acara lelongan awam yang dikongsi oleh blog ini? Kenapa syiling yang anda ada tidak ada orang beli, hanya scammer duit lama luar negara yang menghubungi anda?

duit Malaysia

Kalau anda tidak pentingkan ilmu, jual sahaja duit lama anda dengan harga lebih RM10,000 di mana-mana laman web jualan online, sila baca artikel sebelum ini; Duit lama boleh dijual lebih RM10000 di internet.

Seperti yang kami katakan sebelum ini, apa istimewanya duit lama yang anda ada sehingga ianya dijual pada harga yang tinggi?

Kita lihat semula 2 syiling teratas untuk Top 15 Duit syiling Malaysia termahal.

Syiling Malaysia

Untuk syiling yang masih lagi berada di tempat pertama, Syiling pattern Malaysia 1966 terjual RM743,731 oleh Collectibles Auction Asia (CAA) di Singapura pada 10 Mac 2015.
Kenapa syiling itu mendapat harga yang sangat mahal?:
  • Syiling tersebut tidak pernah digunakan oleh Malaysia.
  • Duit syiling pattern pada kebiasaannya hanya wujud tidak lebih dari 4 set untuk sesuatu syiling pattern.
  • Ini adalah set lengkap, bukan mudah untuk mendapatkan set lengkap untuk syiling pattern.
  • Hampir kesemua syiling tersebut mendapat gred MS 64.
  • Syiling tersebut ada dicatatkan didalam sejarah negara. Sejarah mengenai syiling pattern Malaysia 1966 ini boleh anda baca didalam artikel ini; Sejarah Syiling Malaysia 1966 yang tidak dikeluarkan.


50 sen 1969

Untuk Duit syiling 50 sen 1969 tanpa sisi sekuriti (Milled Edge) yang telah digred MS65 oleh Syarikat Pengredan dari Amerika Syarikat, Numismatic Guaranty Corporation (NGC) telah dilelong dengan harga RM81,846 pada 4 Oktober 2014. Mesti ramai yang berkata mereka ada syiling tersebut dan ramai juga yang berkata blog ini menipu syiling tersebut boleh dijual pada harga tinggi kerana syiling yang mereka ada nak jual RM1,000 sekeping pun tiada nak beli.

Kenapa syiling itu mendapat harga yang sangat mahal?:
  • Ini adalah syiling Milled Edge bukan syiling biasa security edge yang dimiliki oleh ramai orang.
  • Syiling ini mendapat gred MS65, gred tertinggi pada waktu itu. Gred kedua tertinggi pun hanya MS62. Hanya pada tahun 2016, sekeping syiling 50 sen 1969 tanpa sisi sekuriti (Milled Edge) dengan gred MS66 muncul dan dilelong pada harga RM73,193.

Jika anda lihat kedua-dua syiling ini, kesukaran untuk mencarinya pada gred yang tinggi, kondisi yang lengkap dan juga keunikannya menjadikan ianya buruan para collector elit. Kenapa collector elit? Kerana collector biasa sudah pasti tidak mampu membeli pada harga yang mahal sebegini.

Nak jual duit lama kenalah ada ilmu, jangan main redah saja ikut suka.

Sekarang ini, scammer pembeli duit lama dari luar negara senantiasa menunggu peluang menipu anda yang tamak nak kaya cepat. 

Hobi ini ada ilmunya, ada sejarahnya dan juga ada pantang larangnya.

Apa salah belajar, selagi anda tidak belajar numismatik, anda tidak akan faham kenapa duit syiling Malaysia boleh dijual sehingga berpuluh ribu Ringgit.