Selasa, 11 Disember 2018

Mengumpul duit syiling palsu

Satu lagi cabang mengumpul duit syiling yang agak menarik adalah mengumpul duit syiling palsu. Kepada bukan collector, ianya mungkin agak pelik tetapi mengumpul duit syiling palsu adalah salah satu cabang numismatik yang ada peminatnya yang tersendiri.

Kenapa numismatist mengumpul duit palsu?
Antara sebab paling utama adalah untuk pendidikan, duit syiling palsu yang disimpan memastikan collector faham bagaimana untuk membezakan duit syiling palsu dengan yang asli. Selain itu, ianya juga digunakan untuk melihat cara bagaimana syiling palsu tersebut dibuat. Ada yang dibuat menggunakan acuan die dan hampir menyerupai syiling yang asli.

Raja Sweden

Selain dibuat untuk digunakan sebagai duit syiling asli, ada duit syiling yang dikeluarkan untuk mengejek seorang Raja atau pemerintah. Syiling palsu seperti yang dipaparkan di atas adalah syiling yang dikeluarkan untuk menghina Raja Sweden. Permukaan yang mempunyai potrait Raja Carl XVI Gustaf ditukar perkataannya menjadi sesuatu yang menghina raja tersebut. 

Ada juga duit palsu yang dikeluarkan untuk tahun duit syiling yang tidak pernah dikeluarkan atau pun tahun yang dikeluarkan tetapi mempunyai jumlah keluaran yang sedikit, ianya adalah perangkap kepada collector baru yang mempunyai wang yang banyak tetapi tidak mempunyai panduan untuk mengumpul yang betul. Duit syiling 50 sen 2006 adalah antara duit syiling yang dikeluarkan khas untuk collector seperti ini.

Adakalanya, duit syiling palsu dikeluarkan dengan denominasi yang berlainan untuk mengaburi mata para collector yang tidak berpengalaman, ianya dijual dengan harga yang mahal. Jika tiada ahli numismatist yang berkongsi maklumat mengenai duit palsu tersebut, sudah pasti ramai yang membelinya dengan harapan ianya boleh dijual dengan harga yang tinggi suatu hari nanti.

Duit syiling Straits Settlements adalah antara duit syiling yang mempunyai duit syiling palsu dengan denominasi yang berlainan. Ada bukan collector yang membeli syiling sebegini kerana menganggapnya sebagai rare.

Duit Syiling palsu Malaysia
Duit syiling 50 sen Bunga Raya dan Parlimen adalah duit syiling yang banyak memasuki edaran dan tanpa disedari ianya digunakan oleh kita seharian. Ianya sukar dikenal pasti oleh orang biasa kerana ianya dibuat menggunakan acuan die serta hampir menyerupai syiling yang asli.

Syiling palsu

Ada kalanya, ahli numismatist yang tidak berpengalaman turut tidak mengenali duit syiling palsu yang dibuat menggunakan acuan die. Ianya memerlukan pengalaman dan pendedahan kepada duit syiling palsu Malaysia.

Ada yang menggunakan logam yang hampir sama dengan logam syiling yang asli. Pada kebiasannya, logam yang digunakan mempunyai harga pasaran yang lebih murah daripada nilai muka syiling tersebut untuk memastikan pembuat duit syiling palsu mendapat keuntungan. Duit syiling palsu yang melekat magnet adalah lebih rare daripada duit syiling palsu yang biasa.

Ada juga duit syiling palsu yang disalut (plated) dengan logam menyerupai logam yang asli tetapi didalamnya menggunakan logam yang murah. Warna asal logam akan kelihatan apabila syiling palsu tersebut sudah lama berada di edaran.

Anda boleh membaca artikel yang ditulis oleh Sifu Dickson Niew sebelum ini mengenai duit syiling palsu Malaysia; Malaysia counterfeit coins: 50 sen Bunga Raya


Menyimpan duit syiling palsu adalah satu kesalahan
Ahli numismatist bukan bertujuan menyimpan duit syiling palsu untuk membuat duit syiling palsu. Kebanyakkan ahli numismatist tahu ianya adalah menjadi satu kesalahan dibawah Akta Bank Negara Malaysia 2009 dan Kanun Keseksaan memiliki wang palsu. Namun, kami perlu untuk menyimpannya sebagai rujukan dan panduan untuk membezakannya dengan yang asli.