Isnin, 10 Disember 2018

Mengumpul duit syiling bi-logam

Selain duit syiling luar negara, mengumpul duit syiling bi-logam (bi-metal) atau dwilogam juga adalah salah satu cabang mengumpul duit lama yang digemari oleh para pengumpul duit lama di Malaysia. Ianya tidak memakan belanja yang besar berbanding dengan cabang mengumpul duit lama yang lain.

syiling bi-logam

Apa itu duit syiling bi-logam?
Duit syiling bi-logam adalah syiling yang terdiri daripada dua (2) logam atau aloi, pada kebiasaannya disusun dengan cincin luar dan cincin pusat yang berbeza logam atau aloinya.


Duit syiling bi-logam luar negara
Kebanyakkan pengumpul duit syiling bi-logam memilih untuk mengumpul syiling luar negara kerana ianya lebih murah dan boleh didapati dengan mudah di kedai-kedai pengumpul duit lama. Jika anda tidak kisah dengan kualiti duit syiling, ada di antara syiling bi-logam ini yang boleh didapati pada harga serendah RM5 sekeping.

Syiling negara jiran, Thailand antara negara yang suka mengeluarkan syiling bi-logam selain daripada negara euro. Selain dari itu, India, Russia, Mexico, Turki dan China adalah antara negara yang banyak mengeluarkan syiling bi-metal.

Ada di antara syiling bi-metal ini yang susah didapati di pasaran kerana ianya dikeluarkan sebagai syiling peringatan dan dikeluarkan dalam jumlah yang kecil oleh kilang wang negara tersebut.


Duit syiling bi-logam yang dikeluarkan oleh Malaysia
Semasa artikel ini ditulis, Bank Negara Malaysia hanya ada mengeluarkan tiga (3) syiling bi-logam. Kesemua syiling tersebut adalah duit syiling peringatan 1 Ringgit. Untuk anda yang baru sahaja bermula mengumpul duit syiling bi-logam, disyorkan untuk melangkau koleksi ini kerana harganya yang agak mahal berbanding syiling bi-logam luar negara.

shah alam

Syiling peringatan 1 Ringgit Bandaraya Shah Alam dikeluarkan sempena pengisytiharan status Shah Alam sebagai bandaraya pada tahun 2000.

Piala Thomas

Syiling peringatan 1 Ringgit Piala Thomas ini dikeluarkan pada 2 Mei 2000 sempena kejuaraan itu yang di adakan di Malaysia pada 11-21 Mei 2000. Ianya menggunakan logam Nickel dan Brass. Bahagian tengah syiling berlatar belakangkan corak bulu tangkis (shuttlecock) dan Piala Thomas sebagai motif utamanya ditengah-tengah.


Songket

Syiling Peringatan 1 Ringgit Songket ini dikeluarkan pada 14 Februari 2006. Ianya menggunakan 75% Copper dan 25% Nickel. Hanya 20,000 keping syiling 1 Ringgit ini dikeluarkan bersempana dengan usaha mempromosikan tenunan songket Malaysia yang dimulakan oleh Allahyarhamah Datin Paduka Seri Endon Mahmood.


Bagaimana dengan anda? Adakah anda ada mengumpul duit syiling bi-logam?