Sabtu, 10 September 2016

Ceramah: Sejarah Perkembangan Numismatik Malaysia

Untuk makluman rakan-rakan semua, sessi ceramah Dato' Sharuddin yang bertajuk Pengenalan Koleksi Numismatik & Wang Kertas "Tersilap Cetak" telah ditukar tajuk kepada "Sejarah Perkembangan Numismatik Malaysia". Walau bagaimanapun, tarikh masa dan tempat sessi ceramah di adakan masih lagi tidak berubah.

Dato' Sharuddin

Ceramah Sejarah Perkembangan Numismatik Malaysia oleh Dato' Sharuddin akan di adakan pada 24 September 2016 (Sabtu) dari jam 2.30 petang sehingga 4.30 petang di MAG Theatrette Sasana Kijang, Muzium dan Galeri Seni Bank Negara, Kuala Lumpur.

Namun, rakan collector yang ingin menghadiri ceramah tersebut dikehendaki untuk mendaftarkan diri melalui email. Jika anda berminat untuk menghadiri ceramah tersebut, anda dikehendaki untuk email kepada museumprog@bnm.gov.my dengan informasi berikut:
  • Nama Program
  • Nama Peserta dan umur
  • Nama ibubapa (jika peserta dibawah umur 18 tahun)
  • nombor telefon untuk dihubungi, email

Maklumat ini diterima daripada Sifu Dickson Niew yang berkongsi email yang dihantar kepada beliau oleh pengurusan Muzium dan Galeri Seni Bank Negara.

Berikut adalah email yang dihantar oleh Muzium dan Galeri Seni Bank Negara:

MUSEUM BANK NEGARA MALAYSIA PROGRAM
museumprog@bnm.gov.my
New Topic - "SEJARAH PERKEMBANGAN NUMISMATIK MALAYSIA"
Talk by Dato Haji Sharuddin Yusof
The Evolution of Malaysian Numismatics History –
Free Talk
24.09.2016 (Saturday),
2:30 pm-4.30 pm
Have you ever wondered about the origin of money in our country?
If so, take the opportunity to listion to a talk by one of Malaysia’s notable numismatists on the subject that spans a few hundred years.
Learn about the early tin ingots found in various sizes and shapes of blocks, cones and animals followed by insights on the history-rich Malay
Sultanate coins before moving on to colonial money from the Portuguese, Dutch and the British.
Take a look at private banknotes of renowned banks of pre-World War II era and beyond, as well as a closer look at the four series of banknotes
produced by Bank Negara Malaysia from then till now. Through this talk, you will have the opportunity to understand the subject of
numismatics and explore the fascinating history of the development in the region. The talk will be conducted in Bahasa Melayu.
Registration is required. Please arrive 15 minutes before the programme starts.
For registration, kindly email your interest to museumprog@bnm.gov.my with the following information:
  • Name of Programme / Workshop
  • Name of Participant Age
  • Name of Parent (if participant is below 18)
  • Contact number,Email



Mohon kepada rakan-rakan memaklumkan dan berkongsi maklumat ini kepada kesemua rakan numismatik yang ingin menghadiri sessi ceramah ini. Tidak dapat dipastikan sama ada mereka yang tidak berdaftar tidak dibenarkan masuk atau tidak.