Isnin, 31 Ogos 2015

Perubahan drastik jualan syiling BNM wajar dipuji

Terkejut, terkedu dan rasa lucu pun ada apabila Bank Negara Malaysia (BNM) mengubah pendekatan mereka didalam menjual syiling peringatan kepada para collector. Kakitangan BNM yang dulunya melayan collector seperti peminta sedekah berubah sikap menjadi penyabar dan peramah melayan kerenah collector.

syiling BNM

Baru-baru ini, saya berpeluang untuk merasa sendiri perubahan yang dilakukan BNM ketika jualan syiling peringatan Jubli Emas Masjid Negara. Saya dimaklumkan, perubahan ini telah mula dilakukan sejak jualan syiling ASEAN 2015 lagi.

Bermula dengan membenarkan collector untuk masuk ke Auditorium Sasana Kijang pada jam 7.30 pagi, sehinggalah kepada jualan syiling peringatan di Aras 1, semuanya dijalankan dengan lancar dan pendekatan "mesra pelanggan" digunakan sepenuhnya oleh BNM.

Jika anda adalah "pelanggan tetap" BNM yang selalu "berebut" untuk beratur semasa Hari pertama jualan Syiling Peringatan baru, anda pasti akan terasa perubahan drastik yang dilakukan oleh BNM.

Jika dulu semasa jualan di bangunan BNM, kita semua pernah berpanas dan berhujan semasa berbaris menunggu giliran.

Dulu juga BNM hanya akan memulakan jualan pada jam 9.00 pagi, "pelanggan" hanya dibenarkan masuk (semasa di bangunan BNM dan Sasana Kijang juga) apabila jualan hanya mula di adakan.

Jika kita tidak membawa bekalan sarapan pagi, terpaksalah kita berlapar dan dahaga sehingga kita dapat syiling yang kita idamkan.

Kalau nak terkencing atau terberak tu, terpaksalah juga tahan untuk beberapa jam. Hahaha....

Jika kita berganjak dari tempat beratur, nanti orang yang dah mula ramai tak bagi kita masuk balik beratur pula.

Kita beratur umpama menunggu duit subsidi BR1M yang akan habis kuotanya bila-bila masa.

Tahniah kepada Bank Negara Malaysia yang sudi melakukan perubahan positif kepada cara jualan syiling peringatan dan juga mengubah sikap sesetengah kakitangan yang tidak mesra pelanggan.

Membenarkan pelanggan yang datang awal untuk masuk lebih awal ke Sasana Kijang pada jam 7.30 pagi, membolehkan pelanggan untuk sarapan, tidak perlu berdiri untuk beratur serta tidak perlu risau orang lain memotong barisan.

BNM membenarkan pelanggan masuk dan memberikan nombor giliran kepada setiap pelanggan yang datang.

Pelanggan kemudian dibenarkan untuk duduk di auditorium sehinggalah nombor pelanggan dipanggil untuk membeli syiling peringatan. Tak perlu duduk di auditorium pun tidak apa, boleh pergi sarapan di Sasana Kijang Cafe, asalkan tidak terlepas nombor giliran anda.

Jualan syiling bermula jam 9.00 pagi dan pelanggan semua diminta beratur mengikut nombor giliran untuk naik ke Aras 1.

Masa yang diperlukan untuk membeli syiling peringatan tidak sampai pun 30 minit.

Kakitangan yang dulunya kurang mesra dengan pelanggan juga dilihat lebih bersifat penyabar dan semua pertanyaan pelanggan dijawab dengan baik.

Tahniah kepada BNM di atas perubahan drastik yang dilaksanakan. Sewajarnya ia adalah usaha yang patut dipuji. Walaupun ianya tidaklah begitu sempurna, perubahan positif yang dilakukan memudahkan kami untuk membeli syiling peringatan dengan selesa. Jika ianya dilaksanakan lebih awal, suasana kecoh mengenai nombor giliran pada tahun lepas pastinya tidak akan berlaku.

Pendapat anda bagaimana pula?