Isnin, 8 Julai 2019

Senarai ejen sah membeli syiling lama

Soalan yang selalu ditanya oleh mangsa mangsa scam pembeli duit lama, adakah ejen sah membeli syiling lama di Malaysia? Kepada anda yang mencari senarai ejen sah membeli syiling lama, bolehlah membaca artikel ini untuk dijadikan panduan.

ejen sah

Scammer pembeli duit lama adakalanya mengaku mereka adalah ejen sah membeli duit lama untuk sesuatu muzium atau bank pusat sesuatu negara. Jika ada akaun Facebook atau instagram yang membuat pengakuan sebegini, kami 120% pasti yang pemilik id Facebook/Instagram itu adalah scammer yang sedang memancing mangsanya.

Kenapa kami berkata demikian? Mana tahu pemilik id Facebook/Instagram itu adalah ejen sah membeli syiling lama?

Persoalan di ataslah yang kerap kali memerangkap mangsa scam jual beli duit lama.

Apabila mereka yang tidak faham berkenaan numismatik berkongsi duit syiling dengan harapan ada orang akan membeli syiling mereka pada harga mahal, ada di antara mereka yang hanya memikirkan keuntungan apabila ada "bakal pembeli" bertanya mengenai duit syiling mereka tanpa menyiasat atau berfikir logik akal terlebih dahulu.

Secara logik akal, kenapa ejen sesuatu muzium/bank perlu membeli duit syiling yang buruk daripada anda? Adakah mereka tidak takut ditipu oleh orang yang tiada kredibiliti didalam numismatik? Bukankah lebih mudah membeli dengan penjual duit lama?

Selain itu, soalan yang paling mudah, adakah duit syiling anda itu rare dan berharga mahal?

Adakah anda membuat rujukan mengenai harga duit lama sebelum menjualnya?

Kenapa ejen tersebut ingin membeli pada harga mahal sedangkan beliau boleh membelinya pada harga yang jauh lebih murah jika beli dari penjual duit lama.

Tidak salah menjual duit lama yang anda ada sehingga beribu ringgit tetapi ianya secara tidak langsung menarik scammer untuk mencuba peluang menipu anda.

Jika anda tidak ditipu, ada kemungkinan rakan-rakan atau keluarga anda akan menjadi mangsa mereka.

Cakap-cakap khabar angin dari rakan-rakan yang tidak tahu berkenaan numismatik ada kalanya menjadi penyumbang kepada penipuan jual beli duit lama.

Oleh itu, jika tidak tahu, lebih baik membaca dahulu mencari ilmu sebelum anda menjual duit lama dan jangan percaya wujudnya ejen sah membeli syiling lama.