Jumaat, 11 Mei 2018

Kesan cap jari pada syiling

Collector newbies seringkali tidak sedar pada duit syiling mereka, ada kesan cap cari yang mencacatkan duit syiling yang disimpan. Secara umumnya, apabila kesan cap jari sudah kelihatan, duit syiling tersebut sudah rosak dan tidak ianya tidak mungkin boleh di perbaiki lagi.

cap jari

Kesan cap jari terjadi apabila collector memegang permukaan duit syiling, peluh dan juga minyak yang ada pada jari akan dipindahkan pada syiling yang dipegang. 

Pada kebiasaannya, kesan cap jari ini tidak akan terus kelihatan, ia memerlukan beberapa hari hingga beberapa bulan sebelum kesan cap jari tersebut kelihatan dengan jelas pada duit syiling.

Kesan cap jari tersebut tidak merosakkan logam syiling tetapi ia menjadikan permukaan syiling tersebut menjadi kurang menarik.

Sebab itu, adalah disarankan untuk mencuci serta mengeringkan tangan sebelum memegang duit syiling dan disarankan juga memegang tepi duit syiling bagi mengelakkan sebarang kesan pada syiling yang anda kumpul.

Cara terbaik adalah mengelakkan memegang syiling berkondisi Uncirculated dan Brilliant Uncirculated anda secara terus. Gunakan sarung tangan atau penyepit duit syiling yang khas.

Namun, kesan cap jari pada syiling boleh jadi berharga jika cap jari tersebut adalah milik celebriti atau tokoh ternama seperti Perdana Menteri yang baru, Tun Dr. Mahathir. Jika anda dapat sahkan yang ianya adalah cap jari yang asli sudah pasti harga syiling tersebut akan melambung tinggi.

Anda dah baca artikel kami sebelum ini? Kemungkinan untuk rakyat Malaysia memiliki Syiling Peringatan dengan potrait Tun Dr. Mahathir kembali terbuka. adakah anda akan membelinya jika Bank Negara Malaysia (BNM) membuatnya?