Jumaat, 8 September 2017

Keputusan tempahan syiling Sukan SEA 2017

Bank Negara Malaysia (BNM) hari ini mengumumkan keputusan undian untuk tempahan duit syiling peringatan Sukan SEA 2017 dimana lebih daripada 2,000 tempahan telah diterima daripada pelanggan, lebih 4 kali ganda daripada jualan syiling sebelum ini.

syiling Sukan SEA 2017

Proses cabutan undi telah disaksikan oleh juruaudit dalaman BNM untuk memastikan integriti proses cabutan undi tersebut. BNM juga memperkenalkan proses pengundian yang dibantu oleh komputer untuk duit syiling terlebih langgan.

Pemenang tempahan duit syiling peringatan Sukan SEA 2017 yang berjaya boleh membayar dan mengumpul duit syiling peringatan dari 8 hingga 12 September 2017 di Muzium dan Galeri Seni Bank Negara Malaysia (setiap hari, termasuk pada hujung minggu dan hari cuti umum) dan di pejabat Bank di Pulau Pinang, Johor Bahru, Kota Kinabalu, Kuching dan Kuala Terengganu (bekerja biasa hari).

Pemenang yang berjaya perlu datang sendiri ke pejabat BNM bersama pengenalan diri yang sah (MyKad untuk rakyat Malaysia / Pasport untuk bukan rakyat Malaysia) untuk mengambil duit syiling mereka. Duit syiling yang tidak diambil selepas 4.00 petang pada 12 September 2017 akan ditawarkan kepada pembeli dalam senarai simpanan undian.

Jualan runcit coincard Sukan SEA 2017 boleh didapati di Muzium dan Galeri Seni Bank Negara Malaysia (Sasana Kijang) dari 13 September 2017 dan seterusnya.

Keputusan pesanan boleh didapati secara dalam talian di www.bnm.gov.my, di Muzium dan Galeri Seni Bank Negara Malaysia dan pejabat Bank di seluruh negara.

Untuk pertanyaan lanjut, sila hubungi: 03-2691 0433 atau bnmtelelink@bnm.gov.my.

Pada 29 Ogos 2017, BNM mengeluarkan kenyataan Jualan Duit Syiling Sukan SEA 2017 akan dibuat melalui tempahan melalui e-mel atau mengisi borang tempahan di pejabat-pejabat Bank Negara Malaysia.

Buat kali pertamanya BNM melakukan cara jualan melalui e-mel atau mengisi borang tempahan untuk jualan syiling peringatan mereka. Setakat hari ini, ramai daripada para collector syiling peringatan yang bersetuju dengan cara jualan syiling terbaru ini kerana ianya lebih memudahkan berbanding dengan cara jualan sebelum ini. Keputusan yang diumumkan oleh BNM sedikit sebanyak telah menjawab 8 persoalan mengenai cara jualan syiling peringatan BNM terbaru.