Selasa, 24 Januari 2017

Mana satu obverse reverse duit syiling?

Semalam kami membicarakan mengenai istilah yang digunapakai didalam numismatik untuk duit syiling Parlimen Malaysia, Istilah Numismatik: Anatomi duit syiling. Ada yang bertanya betulkah muka depan (obverse) syiling parlimen Malaysia adalah imej parlimen sepertimana yang kami kongsikan.

malaysia coin obverse

Kami memang akui adalah agak sukar untuk menentukan obverse atau reverse duit syiling Malaysia kerana syiling kita tidak ada potret wajah pemimpin seperti syiling UK atau US.

Sebab itu ada yang memanggil muka depan syiling sebagai "head" atau didalam bahasa melayunya "kepala" kerana ia biasanya mempunyai imej potret.

Secara umumnya, muka duit syiling yang mempunyai imej yang lebih besar dipanggil sebagai muka hadapan (obverse).

Jika anda mempunyai buku rujukan numismatik, Buku yang dihasilkan oleh Master Sifu Steven Tan dan Master Sifu KN Boon sebenarnya ada mendapat kelulusan dari Bank Negara. Ianya sudah pasti telah disemak sebelum diterbitkan untuk edaran pasaran.

Anda yang mempunyai buku tersebut pasti perasan, muka hadapan (obverse) syiling pada kebiasaannya diletakkan disebelah kiri dan muka belakang (reverse) diletakkan disebelah kanan. Anda juga sepatutnya boleh melihat kedudukan syiling sebegini di Muzium matawang atau muzium-muzium negeri kerana ianya adalah standard untuk memaparkan duit syiling. Namun, adakalanya ia diletakkan terbalik kerana kurang pengetahuan mengenai syiling tersebut.

Bagi duit syiling Malaysia, cara yang paling mudah untuk membezakan obverse atau reverse duit syiling adalah dengan melihat nilai denominasi duit syiling tersebut. Muka yang mempunyai nilai denominasi (1 Ringgit, 50 sen,  etc) pada kebiasaannya adalah muka belakang (reverse) duit syiling Malaysia.

Semoga suatu hari nanti ada yang berpeluang untuk melihat sendiri duit syiling Malaysia ditempa dikilang Wang Bank Negara di Shah Alam dan juga semoga Bank Negara Malaysia sudi membenarkan Kilang Wang dilawati untuk memudahkan para collector bertanya sendiri tentang proses tempaan duit syiling Malaysia.