Isnin, 23 Januari 2017

Istilah Numismatik: Anatomi duit syiling

Kepada bukan collector, sudah pasti ramai yang tidak tahu dan tidak faham nama-nama khas atau istilah numismatik yang betul, tepat dan sesuai untuk duit syiling. Hari ini kita berbincang mengenai Anatomi duit syiling Malaysia.

Istilah Numismatik

Istilah numismatik untuk duit syiling pastinya boleh mengelirukan untuk pengumpul duit syiling yang baru dan ia adalah penting bagi setiap pengumpul duit syiling untuk belajar nama istilah yang selalu digunakan oleh pengumpul duit syiling.

Setiap daripada istilah tersebut kami letakkan gambar untuk memudahkan anda memahami di mana setiap bahagian yang kami maksudkan terletak pada duit syiling anda.

Di bawah anda akan mencari terma duit syiling yang berkaitan dengan bahagian-bahagian duit syiling yang berbeza yang anda sering akan mendengar apabila membincangkan syiling dan duit syiling mengumpul dengan numismatists lain. Ilustrasi grafik akan membantu anda memahami di mana setiap istilah numismatik duit syiling itu berada pada duit syiling Malaysia. Duit Syiling Parlimen kami gunakan kerana ia mempunyai nama singkatan perekanya.

Setiap gambar juga kami mempunyai penjelasan yang lebih lanjut di bawah ilustrasi tersebut.

Kebanyakkan dari istilah-istilah ini kami menggunakan istilah bahasa Inggeris kerana ianya istilah yang biasa dipakai, jika dialih bahasa, tidak ramai ahli numismatik yang faham apa yang anda tanya kepada mereka nanti.

Anatomi duit syiling-bahasa numismatik:

muka depan

Obverse
Muka depan duit syiling Malaysia biasanya mempunyai motif atau imej utama sesuatu siri duit syiling tersebut. Anda boleh baca huraian lanjut didalam artikel ini; Mana satu obverse reverse duit syiling.

Inscriptions
Inskripsi adalah perkataan yang terdapat pada permukaan syiling bertujuan untuk menerangkan kepada kita kenapa syiling tersebut dibuat dan siapa yang mengeluarkannya.

Rim
Rim adalah bahagian yang mengelilingi duit syiling, biasanya adalah bahagian yang lebih tinggi daripada permukaan yang lain. Ianya diperbuat sedemikian untuk melindungi rekabentuk syiling dari cepat rosak.

Field
Latar belakang rata yang tidak digunakan untuk sebarang rekabentuk atau inskripsi.

Relief
Bahagian duit syiling yang lebih tinggi daripada Field.

Designer's initials
Singkatan nama pereka atau tandatangan pereka duit syiling ke atas rekabentuk syiling yang dihasilkannya dipanggil sebagai Designer's initials. Jika anda lihat pada duit syiling parlimen Malaysia, terdapat huruf GC. Tanda GC itu bermaksud "Geoffrey Colley", beliau adalah seorang pereka bentuk duit syiling UK yang terkenal dan banyak membuat rekaan duit syiling untuk pelbagai negara. Beliaulah yang membuat rekabentuk duit syiling parlimen kita. Anda boleh baca lebih lanjut didalam artikel ini; Syiling tanpa tanda GC 5 kali lebih mahal?

Denticles
Ianya kelihatan seperti gigi kecil yang mengelilingi duit syiling disepanjang rim duit syiling.


muka belakang

Reverse
Muka belakang duit syiling. Anda boleh baca huraian lanjut didalam artikel ini; Mana satu obverse reverse duit syiling.

Tahun
Tahun pada duit syiling biasanya menunjukkan bilakah ianya ditempa. Namun, ada medallion yang menyerupai duit syiling diletakkan tahun-tahun tertentu, bukan maklumat tahun tempahan medallion tersebut.

Denominasi
Denominasi atau nilai muka duit syiling adalah ditulis dalam SEN dan RINGGIT.

coin edge

Edge
Bahagian tepi atau bahagian sisi duit syiling biasanya mempunyai ciri-ciri keselamatannya yang tersendiri. Kepada anda yang masih tak faham apa itu Milled Edge terutamanya untuk syiling 50 sen, anda boleh baca maklumat yang kami berikan sebelum ini; Gambar syiling Milled Edge.