Khamis, 18 Februari 2016

Medalion peringatan 100 years of Aviation 2003

Medal Peringatan Seabad penerbangan (A Century of Aviation) ini dikeluarkan bersempena dengan 100 tahun sejarah penerbangan yang bermula pada 13 Disember 1903. Kad Medal peringatan Malaysia ini dikeluarkan oleh The Royal Mint of Malaysia.

Medal peringatan ini diperbuat daripada Copper Nickel (75% Copper 25% Nickel) dengan rekabentuk dihasilkan oleh Tuan Ismail Ibrahim. Ia mempunyai diameter 33.7mm serta berat 16.8g.

century of aviation

Kad Medal peringatan ini agak menggunakan gambar kapal terbang yang pertama "Wright Flyer" atau dikenali juga sebagai "Flyer I" atau "1903 Flyer".

Setakat ini, tidak ada direkodkan jumlah Kad Medal Peringatan (mintage) yang dikeluarkan oleh The Royal Mint of Malaysia untuk acara ini. Selain itu, tidak ada juga direkodkan tarikh sebenar syiling ini dikeluarkan oleh The Royal Mint of Malaysia.

wright brothers

Medal ini memaparkan potrait Wright bersaudara (Orville dan Wilbur Wright) sebagai rekabentuk utama dengan Wright Flyer terbang dibelakang mereka. Terdapat tulisan "100 YEARS OF AVIATION" disebelah kiri serta "WRIGHT BROTHERS" disebelah atas.

century aviation

Sebahagian lagi medal tersebut memaparkan Space Shuttle dengan imej bulan di bahagian atas serta planet Saturn di bahagian bawah serta tahun "1903-2003".

Tidak pasti kenapakah Space Shuttle dipilih sebagai motif utama medal ini tetapi pendapat peribadi ianya adalah kerana pada 1 Februari 2003 berlaku tragedi Space Shuttle Columbia yang membunuh kesemua 7 orang anak kapal tersebut.

Menurut pereka Medal ini, Tuan Ismail Ibrahim:
"Pemilihan space shuttle adalah bertepatan dengan konsep evolution of aviation. Obverse menunjukkan pencapaian manusia dalam 1st aviation dan reverse pula menunjukkan tahap termoden dalan kemajuan aviation manusia. Itu yang saya cuba gambarkan pada dasarnya. pemahaman setiap individu boleh diguna pakai kerana ianya subjektif."


Spesifikasi Teknikal:
Jenis: Copper Nickel
Logam: 75% Copper 25% Nickel
Kuantiti Tempaan (mintage):  tak tahu
Garis Pusat (mm): 33.7
Berat(g): 16.8
Tebal (mm): 2.6
Harga Pasaran semasa: (Untuk harga terkini, rujuk: Senarai Harga Medal Peringatan Malaysia )


Wright bersaudara, Orville (August 19, 1871 – January 30, 1948) dan Wilbur (April 16, 1867 – May 30, 1912) telah berjaya mereka dan membina kapal terbang pertama yang berjaya terbang di dunia dengan kelajuan 10.9 km sejam, pada ketinggian 37 meter, selama 12 saat sahaja.

Pada awalnya, kapal terbang hanya digunakan didalam peperangan semasa perang dunia pertama dan perang dunia kedua. Apabila Perang dunia kedua telah tamat, kapal terbang mula digunakan sebagai pengangkutan awam komersial.

Pada awal abad ke-21, kapal terbang tanpa pemandu unmanned aerial vehicles (UAVs) mula digunakan untuk kerja-kerja ketenteraan. Pada April 2001, Global Hawk UAVs terbang daripada Amerika ke Australia tanpa henti dan tanpa di isi minyak, perjalanan itu mengambil masa 23 jam 23 minit, rekod penerbangan paling lama untuk UAV.