Jumaat, 28 Ogos 2020

Pelancaran Syiling 25 tahun Putrajaya

Hari ini, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah melancarkan duit syiling peringatan bersempena dengan Sambutan Ulang Tahun ke-25 Penubuhan Putrajaya.  Pelancaran tersebut diadakan di bangunan Perdana Putra, Putrajaya. 


25 tahun Putrajaya


Rekabentuk duit syiling ini memaparkan mercu tanda Putrajaya yang ikonik. Sejumlah teknik unik juga telah diterapkan pada rekabentuk duit syiling, termasuklah "floating effect", "frosting" dan imej laten.


putrajaya

Rekabentuk hadapan syiling memaparkan Perdana Putra - Pejabat Perdana Menteri - mercu tanda utama Pusat Pentdabiran Malaysia dengan Jambatan Seri Wawasan dan mercu tanda lain di belakangnya. Perkataan "SAMBUTAN JUBLI PERAK PUTRAJAYA" menghiasai lilitan atas duit syiling. Tahun 1995 dan 2020 dibuat menggunakan teknik laten yang dapat ditukar (ketika dimiringkan) di bahagian bawah duit syiling, menandakan tahun-tahun penubuhan Putrajaya dan jubli perak.


syiling putrajaya

Perkataan "BANK NEGARA MALAYSIA" sebagai pengeluar duit syiling dipaparkan pada lilitan atas duit syiling. Logo rasmi untuk perayaan jubli perak dibahagian tengah dengan berlatarbelakangkan Dataran Putra, satu lagi mercu tanda penting Putrajaya. Aplikasi berbeza teknik pembekuan telah digunakan untuk memastikan latar belakangnya halus dan memberikan kesan kontras untuk menekankan logo berwarna.Nilai muka duit syiling itu tertulis pada keliling bawah duit syiling.


Duit Syiling Peringatan 25 tahun Putrajaya Perak Berwarna (pruf)
Spesifikasi Teknikal:
Jenis: Silver Proof
Logam: Silver (Ag99.9)
Nilai Muka(RM): 10 RINGGIT
Kuantiti Tempaan (keping/set): 1,000
Diameter (mm): 40.7
Berat(g): 31.1
Harga Jualan BNM: RM253 (termasuk 10% SST)


Duit Syiling Peringatan 25 tahun Putrajaya Emas Nordic
Spesifikasi Teknikal:
Jenis: Nordic Gold (B.U.)
Logam: Cu89 Zn5 Al5 Sn1
Nilai Muka(RM): 1 RINGGIT
Kuantiti Tempaan (keping/set): 15,000
Garis Pusat (mm): 30.0
Berat(g): 8.5
Harga Jualan BNM: RM13.20 (termasuk 10% SST)


Set Pruf 2 dalam 1:
Mengandungi duit syiling perak dan emas nordic pruf
Tempaan: 1,000 set.
Harga Jualan BNM: RM308 (termasuk 10% SST)


Untuk memberi peluang yang adil kepada orang ramai untuk membeli duit syiling edisi terhad ini, akan ada had pembelian Set 2, syiling perak berwarna (bukti) dan sehingga lima syiling emas Nordik (B.U). Sekiranya berlaku langganan berlebihan, undian akan dilakukan. Maklumat lebih lanjut mengenai pesanan, pembayaran dan pengiriman akan tersedia kepada umum dalam pengumuman pada 25 September 2020.