Isnin, 18 Februari 2019

Mengumpul duit syiling edaran

Mengumpul duit syiling edaran adalah salah satu dari cabang numismatik yang paling mudah dan digemari oleh pengumpul baru. Adakalanya ia tidak memerlukan sebarang kos yang besar, jika anda hanya mengumpul syiling yang terkini serta tanpa mengambil kira variety yang ditemui rakan-rakan collector lain.

syiling edaran

Didalam kes syiling edaran Malaysia, hanya ada syiling kraftangan yang di edarkan sebagai syiling baru oleh Bank Negara Malaysia (BNM). Setakat ini, Malaysia tidak ada mengeluarkan syiling edaran edisi terhad seperti negara lain (sebagai contoh Thailand dan Kanada).

Syiling edaran Malaysia biasanya dikumpul mengikut tahun pengeluaran dan juga denominasi duit syiling. Setiap tahun, pengumpul syiling edaran akan menunggu bilakah syiling edaran Malaysia akan mula dikeluarkan. Pada kebiasaannya, pada penghujung Mac kebanyakkan dari denominasi syiling sudah ditemui.

Untuk mereka yang sukakan cabaran, setiap variety duit syiling juga akan dikumpul. Variety duit syiling adalah sebarang perubahan dalam reka bentuk biasa syiling, biasanya disebabkan oleh kesilapan dalam penyediaan atau penyelenggaraan die duit syiling tersebut.

Jika anda mempunyai modal lebih, anda bolehlah membeli duit syiling pada kondisi Brilliant Uncirculated untuk syiling edaran. Mencari syiling pada kondisi ini didalam edaran adalah sangat sukar terutamanya untuk syiling kraftangan Malaysia.

Selain syiling Kraftangan, anda juga boleh mengumpul siri lengkap syiling Parlimen dan juga syiling bunga raya. Ini agak sukar untuk dilengkapkan kecuali anda membeli daripada penjual duit lama dan memakan kos yang agak tinggi. 

Duit syiling yang mempunyai keluaran (mintage) yang rendah sudah pasti memerlukan anda mengeluarkan modal untuk membelinya daripada rakan-rakan atau penjual duit lama.

Namun, tidak semua tahun duit syiling edaran ada dikeluarkan oleh BNM. Anda boleh merujuk artikel kami sebelum ini mengenai duit syiling yang tidak ada dikeluarkan; syiling tiada keluaran mengikut tahun.

Selamat mengumpul duit syiling edaran kepada rakan-rakan pengumpul duit lama.