Khamis, 8 November 2012

Buku rujukan duit Malaysia

Untuk anda yang mencari buku rujukan duit syiling Malaysia, hanya ada dua buah buku sahaja yang saya syorkan kepada anda; Buku Steven Tan dan juga KN Boon. Sebaik-baiknya anda membeli kedua-dua buku tersebut jika anda ingin belajar tentang koleksi wang lama Malaysia tetapi sekurang-kurangnya anda perlu ada sebuah daripada buku tersebut untuk rujukan. Namun, sebelum saya bercerita lebih jauh, peringatan kepada anda, harga di dalam buku tersebut hanyalah panduan. Biasanya ketika jual beli diadakan, penjual dan pembeli akan berbincang harga yang boleh dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak. Buku yang ditulis tidak akan dapat mengejar harga pasaran duit lama Malaysia yang adakalanya naik dengan cepat dan sekali-sekala jatuh dengan cepat juga. Buku rujukan perlu kerana ada pengumpul duit lama yang baru tidak kenal akan bentuk duit-duit lama, tahun keluaran, saiz dan juga beratnya. Ini penting untuk memastikan anda tidak menyesal di kemudian hari terbeli duit palsu dari penjual yang tidak beretika.

Buku duit lama

Standard Catalogue Of Malaysia, Singapore, Brunei Coin & Paper Money-20th edition
Buku terbaru Steven Tan yang dikeluarkan pada Julai 2012 ini dijual pada harga RM88 dan diterbitkan oleh International Stamp & Coin Sdn Bhd. Namun, ada kedai duit lama dan penjual wang lama di Amcorp Mall yang menawarkannya pada harga yang lebih murah. Buku ini mengandungi 447 mukasurat (lebih kurang 100 mukasurat adalah iklan) dan meliputi hampir kesemua wang lama yang pernah digunakan di Malaysia suatu waktu dulu. Kesilapan data yang diberikan didalam buku ini juga adalah amat sedikit berbanding buku yang lain. Semua duit syiling peringatan dan juga duit syiling yang pernah digunakan oleh Malaysia, Singapura dan juga Brunei ada didalam buku ini. Anda juga boleh membelinya secara terus di kedai Steven Tan di alamat berikut:
International Stamps & Coin Sdn Bhd
Address: 2.4 & 2.5, 2nd Floor, Pertama Shopping Complex,
Jln Tuanku Abdul Rahman, 50100 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan.
Tel: +603-2692 6373, 26983781, 26926117
Fax: +603-26928380
E-mail: isc_mal@streamyx.com, isc.mal@gmail.com
Read more: Steven Tan 20th Catalogue.



Malaysia, Brunei & Singapore Banknotes & Coins 6th Edition
Buku yang disusun oleh KN Boon ini dijual pada harga RM55 dan diterbitkan oleh Trigometric Sdn Bhd. Buku ini turut diterbitkan pada bulan Julai 2012 dan mengandungi 481 mukasurat. Walaupun buku ini mengandungi banyak mukasurat, ianya agak ringan berbanding dengan edisi ke-5 yang dikeluarkan pada tahun 2010. Buku ini bersaiz kecil, memudahkan untuk pengumpul duit lama membawanya ke mana-mana. Selain itu, harganya juga tidak terlalu mahal, sesuai untuk mereka yang tidak mempunyai buku rujukan duit lama lagi. Namun, ada beberapa kesilapan kecil yang terdapat didalam buku ini. KN Boon di dalam buku ini memaklumkan pembaca yang penilaian yang dia lakukan untuk harga pasaran duit lama adalah berdasarkan apa yang dia tahu dan mengikut harga pasaran semasa ketika buku itu ditulis. Beliau juga menyatakan yang buku itu hanya sebagai rujukan dan harga akan berbeza daripada apa yang anda perlu bayar untuk koleksi anda. Anda boleh mendapatkan buku ini secara terus di kedai KN Boon di alamat:
Trigometric Sdn Bhd
Lot 327, Amcorp Mall, 18 Jalan Persiaran Barat,
Off Jalan Timur, Petaling Jaya, 46050 Selangor, Malaysia
Tel: 603-79579566
Fax: 603-79579568
Read more: KN Boon 6th edition Book.

Kesemua buku ini juga boleh dibeli di mana-mana kedai duit lama yang terdekat dengan anda; Kedai duit syiling lama Malaysia. Ada juga buku rujukan lain yang diterbitkan oleh penerbit Malaysia tetapi buku-buku tersebut sama ada mengandungi terlalu banyak kesilapan data atau tidak dikemaskini untuk tahun 2012. Harga duit lama bukannya statik, ianya senantiasa berubah berdasarkan kepada faktor-faktor yang saya pernah terangkan sebelum ini; Kenapa duit lama berharga tinggi.