Sabtu, 10 November 2012

Duit Malaysia siri ketiga

Duit syiling baru Malaysia ini telah digunakan sejak 16 Januari 2012. Sebelum dan selepas pelancarannya, pelbagai pendapat yang tidak baik kita dengar dari rakyat Malaysia tentang duit baru ini. Ada yang mengaitkannya dengan lambang yahudi, freemason dan juga illuminati. Ada pula yang mengatakan duit baru ini menyusahkan kerana mereka tidak dapat menggunakannya ketika membayar tempat letak kereta. Ada yang mengatakan duit syiling ini agak sukar untuk dibezakan, terutamanya untuk 50 sen dengan 20 sen serta 10 sen dengan 5 sen. Bank Negara Malaysia (BNM) banyak berusaha untuk memberikan penerangan dan bantuan untuk emmastikan syiling baru ini dapat digunakan di Malaysia secara optimum. Pelbagai seminar dan sessi penerangan duit syiling baru termasuk memberi kenyataan akhbar berkenaan sesetengah perkara untuk memberi kefahaman kepada orang ramai.  Bagi saya,  Duit Malaysia siri ketiga ini adalah yang tercantik dari segi rekabentuknya dan juga ciri keselamatan yang ada pada duit syiling tersebut. Denominasi duit syiling siri baharu ini ialah 5 sen, 10 sen, 20 sen dan 50 sen.

syiling 2012

Duit Malaysia siri ketiga memaparkan corak budaya dan warisan negara melalui motif-motif seni kraftangan tradisional dan keindahan flora dan fauna negara, bertemakan 'Keunikan Malaysia'. Bahagian hadapan setiap denominasi memaparkan motif berbeza, 14 titik untuk melambangkan 13 negeri dan Wilayah Persekutuan dan (kecuali duit syiling 50 sen) lima garis mendatar bagi menggambarkan prinsip-prinsip Rukun Negara. Bahagian belakang duit syiling pula memaparkan motif Bunga Raya atau Rosa-sinensis, iaitu bunga kebangsaan Malaysia, tahun penempaan, nilai muka duit syiling dan perkataan 'BANK NEGARA MALAYSIA'.

BNM

Di antara ciri keselamatan utama yang ada pada duit syiling baru ini adalah gambar pendam (tulisan "50" dan "sen") duit syiling 50 sen akan kelihatan apabila duit syiling tersebut disendeng pada sudut yang berlainan. Selain itu, terdapat juga huruf "B N M" tersembunyi di pada bahagian hadapan duit syiling 20 sen dan 50 sen. Ciri keselamatan adalah penting untuk duit syiling berdenominasi besar kerana kemungkinan ianya dipalsukan adalah lebih tinggi.

Duit syiling baharu ini adalah lebih kecil dan ringan untuk memudahkan orang ramai menggunakannya. Duit syiling berwarna kuning dan perak ini juga memudahkan orang ramai untuk mengetahui denominasi yang berlainan. Reka bentuk sisi tepi dan saiz duit syiling yang berbeza-beza akan memudahkan golongan kurang upaya penglihatan untuk mengenali dan membezakan denominasi yang berlainan. Selain itu, duit syiling baharu ini dibuat menggunakan kemajuan terkini dalam teknologi pembuatan duit syiling dan turut memasukkan ciri-ciri keselamatan yang lebih baik untuk mengelak daripada pemalsuan. Logam baharu yang digunakan untuk membuat duit syiling ini adalah daripada jenis yang lebih berkualiti dan tahan lama.

50 sen-Sulur Kacang
50 sen

Motif sulur kacang pada duit syiling 50 sen amat terkenal kerana sering digunakan oleh para pengukir dalam seni ukiran kayu dan perak mereka. Kelembutan lingkaran dan juntaian pokok kacang tergambar dalam ukiran pada barang kemas, peti, dan juga pada bahagian-bahagian rumah kayu tradisional seperti muka pintu, bingkai tingkap serta panel kayu pada dinding rumah. Garisan halus pada latar belakang motif merupakan sebahagian daripada ciri keselamatan.

Technical Specifications:
Face Value:50 sen
Alloy: Nickel Brass Clad Copper
Diameter (mm): 22.65
Weight (gram): 5.66
Mint: Kilang Wang Bank Negara, Shah Alam

20 sen-bunga melur
20 sen

Bunga melur mendapat tempat yang istimewa dalam kebudayaan tiga kaum utama di Malaysia. Keharuman bunga ini menjadikannya sebagai satu elemen penting dalam majlis tradisional seperti majlis perkahwinan dan acara keagamaan. Motif bunga melur juga sering terdapat pada hasil kesenian dan pertukangan tangan tradisional seperti sulaman dan ukiran perak. Pada duit syiling 20 sen baharu ini, bunga melur dipaparkan dengan berlatarkan motif kain destar siga.

Technical Specifications:
Face Value:20 sen
Alloy: Nickel Brass
Diameter (mm): 20.60
Weight (gram): 4.18
Mint: Kilang Wang Bank Negara, Shah Alam

10 sen-Motif Orang Asli
10 sen

Orang Asli di Malaysia cukup terkenal dengan kemahiran seni anyaman daun-daun dan tumbuhan setempat untuk dijadikan perhiasan seperti hiasan kepala, selempang dan skirt yang dipakai di upacara dan majlis tradisional. Setiap kaum memiliki corak anyaman tersendiri yang lazimnya diilhamkan daripada sistem kepercayaan dan persekitaran mereka. Duit syiling 10 sen baharu mengabadikan seni warisan ini dalam bentuk corak anyaman unik suku kaum Mah Meri di Semenanjung Malaysia.

Technical Specifications:
Face Value:10 sen
Alloy: Stainless Steel
Diameter (mm): 18.80
Weight (gram): 2.98
Mint: Kilang Wang Bank Negara, Shah Alam

5 sen-Destar Siga
5 sen

Kain destar siga merupakan sejenis tenunan kain asli suku kaum Kadazan Dusun di Sabah. Ia biasanya dijadikan sebagai hiasan kepala dalam majlis tradisi mereka. Kain hiasan kepala ini ditenun terutamanya dengan benang hitam dan diserikan dengan benang pelbagai warna bercorak geometri serta motif yang diilhamkan daripada flora dan fauna. Dengan berlatarkan motif sulur kacang, destar siga menjadi corak utama pada duit syiling 5 sen baharu.

Technical Specifications:
Face Value:5 sen
Alloy: Stainless Steel
Diameter (mm): 17.78
Weight (gram): 1.72
Mint: Kilang Wang Bank Negara, Shah Alam