Selasa, 28 Ogos 2012

Huruf GC duit syiling parlimen

Pernahkah anda membelek duit syiling Parlimen? Tak pernah? Jika ketika ini anda mempunyai duit syiling Parlimen Malaysia, cuba tengok apa yang ada di bawah bangunan parlimen itu. Anda mesti akan terjumpa dengan huruf GC. Kepada yang tidak menjumpainya, anda mungkin memerlukan kanta pembesar atau syiling anda itu adalah duit error, ketika syiling ditempa, die pada huruf GC tersumbat. Jika anda tidak tahu kedudukan sebenar huruf yang saya maksudkan tadi, anda boleh lihat gambar yang saya sertakan bersama. Kesemua duit syiling parlimen sepatutnya mempunyai Initial GC ini, jadi jika anda bertanyakan berkenaan harga. Ianya sama harga dengan duit syiling parlimen yang lain. Apakah maksud huruf GC pada duit syiling parlimen?

Huruf GC

Ukiran huruf GC pada belakang duit syiling parlimen tersebut adalah initial untuk Geoffrey Colley, pereka duit syiling pertama Malaysia. Ada orang yang mengatakan bahawa ianya adalah "mint mark" tetapi sebenarnya ia hanyalah initial atau tanda ukiran perekanya. Ada penjual duit lama yang mungkin menjual syiling parlimen tanpa mint mark ini dengan harga yang tinggi sedikit. Pada pendapat saya, harga syiling tanpa initial GC ini sepatutnya tidaklah terlalu jauh berbeza dengan yang ada GC. Terpulang kepada anda untuk menilainya. Apa-apa halpun, harga sesuatu syiling itu bergantung kepada persetujuan penjual dan pembeli. Harga di buku hanyalah panduan kepada kita didalam urusan jual beli.

Geoffrey Colley dilahirkan di Gillenham, United Kingdom pada tahun 1934. Beliau telah banyak menghasilkan rekabentuk untuk duit syiling terutamanya ditahun 1970an. Selain duit parlimen Malaysia, beliau juga ada menghasilkan rekabentuk untuk syiling Bahrain, Iceland, Iraq, Nigeria, Rwanda, Trinidad & Tobago dan United Arab Emirates. Pada tahun 1960 beliau telah dipilih untuk menjadi ahli Persatuan Diraja Pengukir Bersatu British dan menjadi Fellow persatuan itu pada tahun 1970. Anda boleh membaca dengan lebih lanjut mengenai beliau dan melihat gambar-gambar beliau di blog saya; Malaysia 1st series coin designer.