Isnin, 21 Julai 2014

Syiling Bunga Raya 1 Sen 2007 Bronze

Di Facebook, Sifu Dickson Niew ada berkongsi mengenai gambar Syiling Bunga Raya 1 sen 2007 bronze. Walau bagaimanapun, carian saya di blog beliau tidak ada artikel mengenai syiling tersebut. Sebentar tadi saya menelefon beliau dan bertanya mengenai syiling tersebut. Bagi saya, setiap gambar ada ceritanya.

1 Sen 2007

Sifu Dickson Niew memberitahu, syiling itu adalah milik seseorang yang datang menunjukkannya ke kedainya di Subang jaya (Kedai Cenderamata Dickson Niew). Syiling tersebut mendapat grade MG67RD daripada Professional Coin Grading Service (PCGS). Sebagaimana kebanyakkan collector tahu, syiling 1 sen bunga raya diperbuat daripada Copper Clad Steel yang melekat pada magnet tetapi syiling ini adalah diperbuat dari Bronze yang tidak melekat magnet.

Sifu Dickson Niew tidak membenarkan saya berkongsi harga duit syiling sepertimana yang ada didalam gambar tersebut kerana ia mempunyai gred yang tinggi, justeru itu harganya sudah semestinya tinggi. Namun, beliau memberitahu syiling 1 sen 2007 bunga raya Bronze yang mempunyai kondisi Very Fine mempunyai harga didalam lingkungan RM300-RM400 mengikut kondisi syiling tersebut. Semakin tinggi kondisi syiling maka semakin tinggi harganya.

Berat syiling ini juga adalah jauh lebih berat berbanding dengan syiling 1 sen bunga raya yang menggunakan metal copper clad steel.
Copper Clad Steel=1.74g
Bronze=2.1g
Perbezaan ini menyebabkan mesin mengira wang syiling ada kemungkinan besar tidak akan menerima syiling ini kerana perbezaan berat yang amat ketara.

Sejak akhir tahun lalu, semakin ramai yang mencarinya dan tidak ramai yang dapat menemuinya. Tidak diketahui berapa jumlah syiling ini yang berada di edaran pada ketika ini. Setakat ini hanya ada lebih kurang 10 keping yang diketahui telah ditemui oleh collector.

Janganlah pula ada yang berkata cuba bertanya dengan Bank Negara Malaysia, mungkin mereka boleh memberi jawapan. Saya telah menjawab mengenainya didalam artikel ini; Bertanya hal numismatik kepada BNM.

Selamat memburu 1 sen 2007 Bronze kepada rakan-rakan semua.